Ämnet mediekommunikation behandlar journalistikens, informationens och reklamens innehåll, villkor och roll i samhället. Inom ämnet studeras kommunikationsprocessens olika steg utifrån medieteoretiska metoder och modeller. Ämnet är till sin karaktär såväl teoretiskt som praktiskt. I ämnet behandlas även textens roll som uttrycksmedel, och textens form och innehåll studeras utifrån hur kommunikation riktad till avgränsade målgrupper formuleras.
Den här utbildningen ges på distans via vår egen lärplattform Exlearn. Under dagtid finns behörig lärare tillgänglig via digitala verktyg för handledning. I vissa fall finns det även möjlighet till handledning av behörig lärare utanför arbetstid, exempelvis under kvällar och helger.
Studietakt
Du väljer själv i vilken takt du vill studera. Det innebär att du kan bestämma hur många veckor du vill ägna åt en kurs eller utbildning. Oftast sträcker sig kurserna över 5, 10, 15 eller 20 veckor, men du kan anpassa studietiden efter dina egna behov och förutsättningar. För att få mer detaljerad information kan du kontakta vuxenutbildningen i din kommun.
Förkunskapskrav
Kursen har inga behörighetskrav.
Studiemedel
Utbildningen är berättigad för studiemedel från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Läs mer på www.csn.se.
Kurslitteratur
Du kan välja att köpa din kurslitteratur i pappersformat eller digitalt via oss på Gleerups. Köper du vår digitala kurslitteratur så kostar den endast 150kr/bok.
Journalistik, reklam och information
av: Bergström, Petersson, Pettersson och Rosendahl
Förlag: Liber
År: 2012
ISBN: 9789147107797
Ansök till Journalistik, reklam och information
Du ansöker till kursen hos din hemkommun. Datum för ansökning och kursstart varierar mellan kommuner. Gå till vår ansökningssida, välj din kommun och besök sidan för vuxenutbildning.