Ämnet mediekommunikation behandlar journalistikens, informationens och reklamens innehåll, villkor och roll i samhället. Inom ämnet studeras kommunikationsprocessens olika steg utifrån medieteoretiska metoder och modeller. Ämnet är till sin karaktär såväl teoretiskt som praktiskt. I ämnet behandlas även textens roll som uttrycksmedel, och textens form och innehåll studeras utifrån hur kommunikation riktad till avgränsade målgrupper formuleras.
Ämnet finns i nivå 1. Läs mer om ämnet hos Skolverket.
Den här utbildningen ges på distans via vår egen lärplattform Exlearn. Under dagtid finns behörig lärare tillgänglig via digitala verktyg för handledning. I vissa fall finns det även möjlighet till handledning av behörig lärare utanför arbetstid, exempelvis under kvällar och helger.
Studietakt
Du väljer själv i vilken takt du vill studera. Det innebär att du kan bestämma hur många veckor du vill ägna åt en kurs eller utbildning. Oftast sträcker sig kurserna över 5, 10, 15 eller 20 veckor, men du kan anpassa studietiden efter dina egna behov och förutsättningar. För att få mer detaljerad information kan du kontakta vuxenutbildningen i din kommun.
Förkunskapskrav
Svensk grundskola eller motsvarande kunskaper.
Studiemedel
Utbildningen är berättigad för studiemedel från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Läs mer på www.csn.se.
Kurslitteratur
Är din kurslitteratur kopplad till Gleerups så kan du köpa den digitalt via oss för 150kr/bok. Om din kurslitteratur inte är kopplad till Gleerups så behöver du köpa den på egen hand.
Journalistik, reklam, information(2012).
Av Bo Bergström; Lars Peterson; Åke Petterson och Suzanne Rosendahl
Liber
ISBN: 978-91-47-10779-7
Ansök till Textkommunikation
Du ansöker till kursen hos din hemkommun. Datum för ansökning och kursstart varierar mellan kommuner. Gå till vår ansökningssida, välj din kommun och besök sidan för vuxenutbildning.